مفهوم پژوهش
نوشته شده توسط : edex

پژوهش به معنای انجام کاری خلاقانه به صورت نظام مند است که هدف آن گسترده تر کردن دامنه علم و دانش است. این گستره میتواند در زمینه علوم انسانی، فرهنگ و جامعه، و استفاده از علوم مختلف به منظور دستیابی به کاربردهای جدید باشد. از پژوهش جهت یافتن یا تائید حقایق، تائید دوباره نتایج پژوهش های قبلی و یا رد آنها، یافتن راه حل برای مشکلات فعلی و یا مشکلات نوظهور، پشتیبانی از نظریات موجود یا ایجاد نظریات جدید استفاده میشود. یک پروژه پژوهشی میتواند به منظور توسعه مطالعه انجام شده در قبل نیز مورد استفاده قرار گیرد. به منظور اعتباردهی به ابزارهایپژوهش، رویه ها، و یا آزمایشات بکار گرفته شده در انجامپژوهش ممکن استپژوهشگر دقیقا از عوامل مورد استفاده در پروژه های تحقیقاتی قبلی استفاده کند. هدف اصلی از انجام پژوهش های بنیادی (در مقابلپژوهش های کاربردی) مستندسازی، کشف، تفسیر، و یا تحقیق و توسعه درباره روش ها و سیستم های مورد نیاز جهت پیشرفت دانش بشری است. روش های انجام پژوهش بسته به نوع دانش شناسی آنها تفاوت چشمگیری در درون رشته های علوم انسانی و علوم مهندسی و همچنین مابین  این دو شاخه از علم دارند.

پژوهش

انواع مختلفی از پژوهشوجود دارند که در میان آنها میتوان به این گونه های پژوهش اشاره کرد: پژوهش های علمی، پژوهشهای در حوزه علوم انسانی، هنری، اقتصادی، اجتماعی، کسب و کار، بازاریابی، و همچنینپژوهش های پزشکی.

مفهوم پژوهش


نیاز به توضیح است که تعاریف مختلفی از مفهومپژوهش وجود دارد که جهت روشنتر شدن بحث به تعدادی از این تعاریف به همراه منابع آنها اشاره میکنیم:
مارتین شاتلورت (2008) تعریفی از پژوهش ارائه کرده است که حوزه وسیعی را دربر میگیرد. این تعریف اینگونه بیان شده است که «در گسترده ترین حوزه معنایی کلام، مفهوم پژوهش دربرگیرنده هرگونه گردآوری داده، اطلاعات، و حقایق به منظور گسترش دانش بشری است.»
کرسول (2008) نیز تعریف دیگری از پژوهش، به این گونه بیان کرده است که «پژوهش فرایندی گام به گام است که به منظور جمع آوری و تجزیه تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرار میگرد. هدف نهایی پژوهش افزایش ادراک از موضوع موضوع مورد بررسی است.» بر اساس تعریف کرسول، هر پژوهش شامل سه گام اساسی است: طرح یک سوال، جمع آوری داده هایی برای یافتن پاسخ به سوال طرح شده، و در نهایت ارائه پاسخی به سوال مطرح شده. 
جالب است که بدانید کلمه پژوهش (و معادل آن که در انگلیسی research است) از عبارت فرانسوی recherché”" مشتق شده است که معنای آن جستجو است.
اکنون که با مفهوم پژوهش آشنا شدیم بد نیست که با انواع مختلف آن که در بالا نیز به آنها اشاره شد، بیشتر آشنا شویم.
تحقیقات علمی روشی نظام مند جهت گردآوری داده ها و یافتن پاسخ هایی به منظور ارضای حس کنجکاوی هستند. این تحقیقات، اطلاعات و نظریات علمی را جهت تشریح هر آنچه در طبیعت اتفاق می افتد و همچنین جهت تشریح خصوصیات دنیایی که در آن زندگی میکنیم فراهم میکنند. این نوع از پژوهش استفاده های کاربردی از علم و دانش را فراهم میکند. حمایت مالی از تحقیقات علمی میتواند توسط مقامات دولتی، سازمان های خیریه، و یا توسط بخش خصوصی (مانند بسیاری از شرکت ها و کمپانی ها) انجام گیرد. تحقیقات علمی در درون خود نیز با توجه به رشته های علمی مختلف و همچنین کاربردهای متفاوت به زیرشاخه هایی تقسیم میشود. به طور گستده، تحقیقات علمی به عنوان شاخصی جهت تعیین جایگاه علمی موسسات آکادمیک- مانند دانشگاه های کسب و کار- شناخته میشوند؛ هرچند که برخی اعتقاد دارند این شاخص برای ارزیابی موسسات آموزشی شاخص صحیحی نیست زیرا کیفیت پژوهش به درستی کیفیت آموزش را مشخص نمیکند (و این دو موضوع لزوما ارتباطی با یکدیگر ندارند). 

تحقیقات در حوزه علوم انسانی دربرگیرنده روش های متفاوتی از جمله هرمنوتیک (هنر و علم تفسیر متون) و نشانه شناسی، و همچنین شناخت شناسی های متفاوت و نسبی گرایانه تر دیگری میباشد. محققین علوم انسانی به طور معمول به دنبال یافتن پاسخ صحیح و نهایی یک پرسش نیستند، بلکه به دنبال اکتشاف مسائل و جزئیات در حاشیه موضوع هستند. زمینه (معادل کلمه Context در انگلیسی) همواره در این تحقیقات دارای اهمیت بوده. زمینه میتواند اجتماعی، تاریخی، سیاسی، فرهنگی، و یا قومیتی باشد. یک نمونه از تحقیقات علوم انسانی، تحقیقات تاریخی است که بخشی از روش تاریخی محسوب میشود. مورخین از منابع دست اول و همچنین دیگر شواهد به منظور بررسی نظام مند یک موضوع استفاده میکنند و سپس تاریخ را به صورت نقل هایی از گذشته می نگارند. 
پژوهش های هنری نیز جزو تحقیقات عملی به حساب می آیند و زمانی انجام می گیرند که آثار خلاقانه به عنوان موضوع و هدف تحقیق در نظر گرفته میشوند. 

 




:: برچسب‌ها: پژوهش , مفهوم پژوهش , نحوه پژوهش , مراحل پژوهش , انواع پژوهش , روش های پژوهش ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 تير 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: